Osoba prowadząca: Edyta Balas Cele ogólne programu: Celem nadrzędnym programu jest kształtowanie osobowości oraz wspieranie i stymulowanie rozwoju społecznego, emocjonalnego oraz moralnego dla wychowanków przejawiających zaburzenia w zachowaniu. Istotne jest dostarczenie młodzieży takich umiejętności, które pomogą jej w adaptacyjnym i rozwojowym poradzeniu sobie z kryzysem wieku dojrzewania i uchronią ją przed wejściem w proces marginalizacji i wykluczenia społecznego. Cele szczegółowe programu: •zwiększenie wglądu uczestników we własne funkcjonowanie psychoemocjonalne i interpersonalne, •wzrost kompetencji społecznych uczestników: kształcenie umiejętności interpersonalnych umożliwiających nawiązywanie satysfakcjonujących relacji interpersonalnych i pozostawanie w nich kształcenie asertywności i umiejętności wywierania wpływu społecznego, uczenie umiejętności decentracji poznawczej, przyjmowania perspektywy drugiej strony (w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi, rodzicami i nauczycielami) •wzrost umiejętności funkcjonowania zadaniowego: planowanie przyszłości, ustalanie i osiąganie celów, planowanie i efektywne zarządzanie czasem, klaryfikację wartości: dyskusję nad wartościami i ich miejscem w systemie wartości uczestników •rozwój i samorealizacja, szacunek do siebie, szacunek do innych, uwzględnianie potrzeb innych, otwartość i szczerość w relacjach społecznych, bycie sobą, emocjonalność, samowyrażanie się •postępowanie w sytuacji konfliktu między wyznawanymi wartościami. TREŚCI PROGRAMOWE •Wzajemne poznanie uczestników; cele, zasady, normy grupowe; zawarcie kontraktu z uczestnikami; budowanie klimatu zaufania i poczucia bezpieczeństwa w grupie •Budowanie satysfakcjonujących kontaktów z innymi ludźmi; partnerstwo; przyjaźń; koleżeństwo Rodzina i Ja, relacje z rodzicami i rodzeństwem •Dlaczego jedni młodzi ludzie dobrze sobie radzą, a inni nie, z czego to wynika i czy można to zmienić •Empatia. Tolerancja. Asertywność, umiejętności: odmawiania, radzenia sobie z presją grupy •Konflikty między ludźmi; negocjacje •Hierarchia wartości. Osiąganie celów życiowych. Metoda małych kroków •Normy i wartości, jak się nimi kierować; odpowiedzialność- co to znaczy, kto jest odpowiedzialny za moje życie •Autodiagnoza własnych umiejętności i ograniczeń. Cele na przyszłość
Zajęcia terapeutyczne
Osoba prowadząca: Edyta Balas
Cele ogólne programu:
Celem nadrzędnym programu jest kształtowanie osobowości oraz wspieranie i stymulowanie rozwoju społecznego, emocjonalnego oraz moralnego dla wychowanków przejawiających zaburzenia w zachowaniu.
Istotne jest dostarczenie młodzieży takich umiejętności, które pomogą jej w adaptacyjnym i rozwojowym poradzeniu sobie z kryzysem wieku dojrzewania i uchronią ją przed wejściem w proces marginalizacji i wykluczenia społecznego.
Cele szczegółowe programu:
•zwiększenie wglądu uczestników we własne funkcjonowanie psychoemocjonalne i interpersonalne,
•wzrost kompetencji społecznych uczestników: kształcenie umiejętności interpersonalnych umożliwiających nawiązywanie satysfakcjonujących relacji interpersonalnych i pozostawanie w nich kształcenie asertywności i umiejętności wywierania wpływu społecznego, uczenie umiejętności decentracji poznawczej, przyjmowania perspektywy drugiej strony (w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi, rodzicami i nauczycielami)
•wzrost umiejętności funkcjonowania zadaniowego: planowanie przyszłości, ustalanie i osiąganie celów, planowanie i efektywne zarządzanie czasem, klaryfikację wartości: dyskusję nad wartościami i ich miejscem w systemie wartości uczestników
•rozwój i samorealizacja, szacunek do siebie, szacunek do innych, uwzględnianie potrzeb innych, otwartość i szczerość w relacjach społecznych, bycie sobą, emocjonalność, samowyrażanie się
•postępowanie w sytuacji konfliktu między wyznawanymi wartościami.
TREŚCI PROGRAMOWE
•Wzajemne poznanie uczestników; cele, zasady, normy grupowe; zawarcie kontraktu z uczestnikami; budowanie klimatu zaufania i poczucia bezpieczeństwa w grupie
•Budowanie satysfakcjonujących kontaktów z innymi ludźmi; partnerstwo; przyjaźń; koleżeństwo Rodzina i Ja, relacje z rodzicami i rodzeństwem
•Dlaczego jedni młodzi ludzie dobrze sobie radzą, a inni nie, z czego to wynika i czy można to zmienić
•Empatia. Tolerancja. Asertywność, umiejętności: odmawiania, radzenia sobie z presją grupy
•Konflikty między ludźmi; negocjacje
•Hierarchia wartości. Osiąganie celów życiowych. Metoda małych kroków
•Normy i wartości, jak się nimi kierować; odpowiedzialność- co to znaczy, kto jest odpowiedzialny za moje życie
•Autodiagnoza własnych umiejętności i ograniczeń. Cele na przyszłość