Zajęcia profilaktyczne

 Osoba prowadząca: Paulina Zowczak
 
Zajęcia profilaktyczne realizowane w ramach zajęć pozalekcyjnych są częścią terapii resocjalizacyjnej.
   
CELE OGÓLNE
 
• Kształtowanie postawy świadomej rezygnacji z używek takich jak papierosy, narkotyki, alkohol, leki; wybór sposobu życia zgodnego z zasadami higieny psychicznej.
 
• Kształtowanie świadomości zagrożenia oraz postawy tolerancji wobec HIV/AIDS.
 
• Kształtowanie umiejętności społecznych.
 
CELE SZCZEGÓŁOWE
 
• Uświadomienie uczniom, że Prawa Człowieka dotyczą każdego człowieka niezależnie od rasy, płci, wyznania, wieku i miejsca zamieszkania.
 
• Przedstawienie uczniom podstawowych Praw Człowieka.
 
• Zwrócenie uwagi na aktualność problemu łamana Praw Człowieka.
 
• Zapoznanie uczniów z instytucjami stojącymi na straży przestrzegania Praw Człowieka oraz Praw Dziecka.
 
• Zapoznanie wychowanków z definicją uzależnienia.
 
• Zapoznanie uczniów z rożnymi rodzajami uzależnienia, kształtowanie umiejętności ich rozróżniania i rozpoznawania.
 
• Analiza skutków uzależnienia fizycznego, psychicznego i społecznego.
 
• Uświadomienie wychowankom wpływu środków uzależniających na życie człowieka.
 
• Kształtowanie świadomości o uzależnieniach.
 
• Kształtowanie wiedzy na temat motywów sięgania po narkotyki.
 
• Przygotowanie do świadomych wyborów dotyczących własnego zdrowia.
 
• Zapoznanie uczniów z podstawowymi informacjami dotyczącymi nikotyny, jej pochodzenia oraz szkodliwości działania na organizm człowieka.
 
• Kształtowanie refleksyjności- analiza motywów sięgania po pierwszego papierosa.
 
• Uświadamianie o skutkach palenia papierosów przez dzieci i młodzież.
 
• Kształtowanie poczucia odpowiedzialności i sprawczości w kreowaniu własnej tożsamości.
 
• Zapoznanie z prawdą oraz mitami o alkoholu.
 
• Dostarczanie informacji dotyczących przyczyn sięgania po alkohol przez dzieci i młodzież.
 
• Analiza typowych sytuacji, w których młody człowiek styka się z alkoholem.
 
• Kształtowanie wiedzy na temat działania leków.
 
• Kształtowanie wiedzy na temat motywów sięgania po leki.
 
• Propagowanie naturalnych sposobów walki z niektórymi dolegliwościami.
 
• Kształtowanie wiedzy na temat bezpiecznego używania farmaceutyków.
 
• Kształtowanie umiejętności rozpoznawania symptomów nadużywania substancji psychoaktywnych.
 
• Uświadamianie zagrożeń związanych z HIV oraz skutków zakażenia.
 
• Kształtowanie postawy tolerancji wobec HIV/AIDS.
 
• Kształtowania umiejętności przewidywania konsekwencji wyborów.
 
• Przeanalizowanie sposobów i możliwości odmawiania w konkretnych sytuacjach.
 
• Kształtowanie umiejętności asertywności.
 
• Poszukiwanie innych, zdrowych form aktywności.
 
• Kształtowanie umiejętności pracy w grupach, w parach.
 
• Kształtowanie umiejętności wyrażania własnej opinii.
 
• Kształtowanie umiejętności autoprezentacji.
 
• Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem i pracy z tekstem.
 
• kształtowanie refleksyjności.
 
• Kształtowanie poczucia więzi i integracji z grupą.